perjantai 7. tammikuuta 2011

Käyttöliittymäkuvia + v0.5 määrittely

päivitetty 19.1.2011

Tässä alustavia käyttöliittymäkuvia tulevasta palvelusta ja päivitetty määrittelydokkari. Määrittelydokkarissa on nyt tarkemmin määritelty toteutettavat toiminnot ja rajattu pois niitä, joita ei pystytä tiukan aikataulun takia toteuttamaan. Määrittelydokkarissa myös uusia kuvia.

Seuraavassa ohjausryhmän kokouksessa (18.1.) on tarkoitus hyväksyttää suunnitelmat ja päättää palvelun nimestä. Toteutusvaihe alkaa kokouksen jälkeen ja kestää seuraavat pari kuukautta. Valmista palvelua pääsee kokeilemaan fillarimessuilla 11.-13.3.

Kommentteja toivotaan edelleen!

maarittely_v0_5.pdf
etusivu.png
etusivu_lista.png
uusi_merkinta.png
reitti_valittu.png
reitti_listanakyma.png
kuvat.png

4 kommenttia:

  1. Toivoisin, että määrittelyssä otettaisiin enemmän huomioon täällä projektin kommenteissa esille tulleita hyviä sisältöehdotuksia.

    Käyttöliittymä vaikuttaa toiminnoiltaan melko simppelille, mikä on hyvä sivuston toivottavasti moninaista käyttäjäkuntaa ajatellen. Sen sijaan kaipaisin navigaatioon sivua, jossa on yleistä tietoa pyöräilystä (terveysvaikutuksista, miten pääsee alkuun, varusteista jne.).

    Reitteihin kannattaisi lisätä maantiereitit.

    Käyttöliittymän ulkoasuun on syytä panostaa, niin ettei se ole liian "teknisen" tai keskeneräisen näköinen, vaan houkuttelee käyttämään.

    Jatkokehitysideat vaikuttavat hyviltä. Harmi, etteivät ne kuulu tämän projektin puitteisiin (esim. tapahtumakalenteri on todella hyödyllinen).

    Kuten kommenteissa on tullut esille, ei kannata tehdä palvelua, joka on jo olemassa, vaan jossa on jotain uutta. Siksi palvelun tulee, kuten aiemminkin kommentoin, toimia paitsi aktiivipyöräilijöiden tiedonvaihtokanavana, myös kannustaa pyöräilyyn.

    VastaaPoista
  2. Google maps ja pyöräily: http://lifehacker.com/5490076/google-maps-adds-bike+friendly-directions-and-trails

    VastaaPoista
  3. "Käyttöliittymän ulkoasuun on syytä panostaa, niin ettei se ole liian "teknisen" tai keskeneräisen näköinen, vaan houkuttelee käyttämään."

    Samaa mieltä. Toivottavasti Comic Sans -fontti poistetaan lopullisesta versiosta: Homman tulee tuntua näppärältä ja ammattimaiselta.

    Luultavasti hyvännäköisistä ja kevyistä boardeista muihin alan toimijoihin on myös hyötyä.

    VastaaPoista
  4. Ulkoasusta ja käytettävyydestä: ehdottomasti pitää panostaa tähän, niin että palvelu toimii hyvin eikä vaadi ihmeellisiä it-taitoja.

    Käyttökynnys toivottavasti niin alhainen, että kuka tahansa kiinnostuu, eikä pelkästään ne pyöräilyn harrastajat, jotka jo aiemminkin ovat käyttäneet fillarifoorumeita yms. Pitäisin yhtenä tavoitteena samaa kuin kevyen liikenteen reittioppaassakin, eli helpottaa pyöräilemään lähtemistä ja innostaa pyöräilemään.

    Pyöräilemään innostamisen kannalta merkittävää on se, että palvelu voi välillisesti tuoda esille että pyörällä pääsee helpommin esim. mukaviin retkikohteisiin kuin vaikkapa autolla tai julkisilla.

    VastaaPoista