maanantai 25. lokakuuta 2010

Projektin kuvaus

Projektin aikana suunnitellaan ja toteutetaan uusi yhteisöllinen nettipalvelu, jonka avulla pyöräilijät voivat jakaa pyöräilyyn liittyvää tietoa (mm. hyviä reittejä ja paikkoja). Tulevasta palvelusta ei ole olemassa vielä varsinaista toiminnallista määrittelyä, vaan se tehdään projektin aikana. Määrittely pyritään tekemään käyttäjälähtöisesti siten, että pyöräilijät pääset tämän blogin kautta osallistumaan ideoimalla ja kommentoimalla.

Tarkoituksena on siis toteuttaa karttapohjainen nettipalvelu, johon käyttäjät voivat tehdä paikkaan sidottuja merkintöjä, lisätä merkintöihin tekstiä ja kuvia sekä kommentoida muiden käyttäjien merkintöjä. Merkinnöillä tarkoitetaan tässä, että käyttäjät voivat esimerkiksi suositella toisilleen kiinnostavia reittejä ja paikkoja, kertoa vaarallisista paikoista, järjestää yhdessä pyörälenkkejä tai ilmoittaa varastetuista pyöristä. Palvelun on tarkoitus soveltua "peruspyöräilijöiden" lisäksi myös muille ryhmille kuten maastopyöräilijöille, maantiepyöräilijöille ja rullaluistelijoille.

Projektin keskeisenä tavoitteena on yhdistää pyöräilijöitä ja pyöräily-yhteisöjä ja luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta. Projektin toivotaan osaltaan lisäävän pyöräilyn suosiota liikkumismuotona.

Käyttäjien nettipalveluun tallentamia tietoja tullaan hyödyntämään mm. HSL:n ja Tampereen kevyen liikenteen reittioppaissa, joissa käyttäjien tallentamia paikkoja ja reittejä voidaan näyttää "käyttäjien reitit ja paikat" -osiossa. Tätä varten palveluun tullaan rakentamaan avoin rajapinta, jota kautta muut nettipalvelut voivat hakea siitä tietoja.

Tämä projekti on saanut tukea osana valtakunnallista Liikenneviraston ja
liikenne- ja viestintäministeriön rahoittamaa liikkumisen ohjauksen
ohjelmaa 2010–2011. Projekti toteutetaan Logica Oy ja Trafix Oy yhteistyönä. Liikenneviraston ja LVM:n lisäksi projektia rahoittavat Helsingin Seudun Liikenne (HSL) sekä Tampereen ja Lahden kaupungit.

Aikataulu

Projekti käynnistyi syyskuussa 2010 ja päättyy lokakuussa 2011. Nettipalvelun 6 kuukautta kestävä koekäyttö ajoittuu huhtikuun 2011 alusta syyskuun 2011 loppuun.



Toteutussuunnitelma

Työ jakautuu kolmeen eri työvaiheeseen alla olevan kuvan mukaisesti.




Linkkejä:

Hanke-esitys (pdf)
Liikkumisen ohjauksen ohjelma






Tämä projekti on saanut tukea osana valtakunnallista Liikenneviraston ja liikenne- ja viestintäministeriön rahoittamaa liikkumisen ohjauksen ohjelmaa 2010–2011.

9 kommenttia:

  1. Toi on hyvä että tällä blogilla on linkit Twitteriin ja muihin sosiaalisen median palveluihin. Voisiko tälle blogillekin luoda myös oman Twitter-tilin, jota seuraamalla saisi aina tiedon uudesta blogipostauksesta. RSS-feedikin olisi periaatteessa sama ja senkin voisi lisätä. Osaako joku muuten sanoa mikä on kehitystrendi RSS-feedien suhteen. Ajaako Twitter kohta sen ohi?

    Näitä samoja perustyökaluja varmaankin tullaan hyödyntämään projektin tuloksissa, niin on hyvä ottaa niitä käyttöön jo tässä blogissakin.

    VastaaPoista
  2. Tätä blogia voi seurata atom-feedin avulla, johon löytyy linkki tuolta vasemmasta alareunasta. Atom-feedi on periaatteessa sama asia kuin rss, mutta syöteen formaatti on vähän erilainen. Suurin osa syötteenlukijaohjelmista tukee sekä rss:ää että atomia. Tota twitter-tilin avaamista voisi pohtia, siinä voisi olla ideaa.

    VastaaPoista
  3. Hieno homma, että tällainen hanke käynnistyy! Kannatusta twitterille, sieltä tieto leviää helpommin ja laajemmalle kuin perinteisen rss-syötteen avulla.

    VastaaPoista
  4. varmaankin twittertili kannattaa perustaa suoraan oikean nimiseksi, jos tulevan palvelun nimi lyödään lukkoon nopeasti... tietysti nimen takia ei kannata ehkä lykätä twitterin avaamista, jos se kestää kovin kauan

    VastaaPoista
  5. "Tätä varten palveluun tullaan rakentamaan avoin rajapinta, jota kautta muut nettipalvelut voivat hakea siitä tietoja."

    Tämä on erittäin tärkeä osa palvelua. REST, JSON, KML...

    VastaaPoista
  6. Niin ja unohtui sanoa, että softa open sourcena JHS-suosituksen mukaisesti

    http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs169

    Tämä tukee hankesuunnitelmassa olevaa lausetta:

    "Hankkeen aikana pyritään toteuttamaan malli, jolla palvelun käyttöä voidaan edullisesti jatkaa hankkeessa mukana olevien toimijoiden toimesta. Mallin on myös mahdollistettava palvelun käyttöönotto kevyin toimenpitein uusien toimijoiden toimesta."

    VastaaPoista
  7. Olemassa olevaa tietämystä kannattanee käyttää hyväksi ja mallia ottaa soveltuvin osin. Muutama linkkivinkki näin aluksi:
    http://www.polkupyoraily.net/
    http://www.tarakka.fi/
    http://www.kaupinkanuunat.net/
    http://www.pyoraillensuomessa.fi/
    http://www.poljin.fi/
    http://fillarikanava.hel.fi/
    http://fillarikalenteri.fi/
    http://www.fillarifoorumi.fi/
    http://sheldonbrown.com/
    http://www.openstreetmap.org/

    VastaaPoista
  8. Vielä yksi pätevä dokumentti:
    www.pyoraily.fi/@Bin/119441/Kohtaamisopas.pdf

    VastaaPoista