perjantai 19. marraskuuta 2010

Kerro ideasi!

Ensimmäinen ohjausryhmän kokous on nyt pidetty ja projekti saatu kunnolla vauhtiin. Projektin ensimmäisenä vaiheena on nettipalvelun toiminnallisten ja teknisten määritysten laatiminen. Tässä toivomme teidän apuanne, arvoisat pyöräilijät.

Tähtäimessä on siis toteuttaa yhteisöllinen nettipalvelu, jossa pyöräilijät voivat jakaa paikkaan sidottua pyöräilyaiheista tietoa muiden pyöräilijöiden kanssa kartan avulla. Tietoja on tarkoitus hyödyntää myös kevyen liikenteen reittioppaissa. Palvelusta tulee koko maan laajuinen sisältäen siis koko maan kattavan kartan.

Alustavasti on ideoitu, että palvelussa käyttäjät voisivat lisätä kartalle mielenkiintoisia reittejä ja kohteita (kauniit maisemat, parhaat pysähdyspaikat jne.), vaarallisia paikkoja, tietoja pyöräilyyn liittyvistä palveluista (mm. pyöräliikkeet ja korjaamot) ja yhteislenkeistä sekä jopa varastetuista pyöristä. Käyttäjät voisivat omien merkintöjen lisäksi kommentoida ja arvioida muiden käyttäjien merkintöjä sekä lähettää palveluun kuvia.

Ensimmäinen versio nettipalvelun määrittelydokumentista on tarkoitus julkaista tässä blogissa muutaman viikon sisällä ja sen jälkeen uusia versioita siitä noin kuukauden välein.

Voit nyt vaikuttaa määrittelyihin kommentoimalla!

- Mitä pyöräilyyn liittyvää erilaista tietoa sinä haluaisit jakaa tai vastaanottaa palvelussa?
- Mitä käyttäjien tuottamaa sisältöä kaipaisit kevyen liikenteen reittioppaaseen?
- Mitä ominaisuuksia kaipaisit palveluun?
- Mikä tulevan palvelun nimeksi?

32 kommenttia:

  1. Monissa treenipäiväkirjasovelluksissa (jo edesmennyt[?] Nokia sportstracker ja esim. heiaheia.com) pystyy jakamaan/katselemaan juostuja/fillaroituja reittejä kartalla ja edelleen jakamaan treenin karttoineen FB:ssa. Kenties joku tällainen toiminnallisuus (mobiililaitteeseen tallennetun reitin lähetys palveluun-> jako edelleen) voisi olla hyvä?

    Itselleni on kertynyt koneelle melkoinen setti reittioppaasta pdf-tiedostoiksi printattuja pyöräreittejä. JL reittioppaassa on omat lähdöt, voisiko kevyen liikenteen reittioppaassa olla jotain vastaavaa, johon kerätä omia pyöräreittejä kirjastoksi? Kenties hyötyä voisi olla siitäkin, että pystyisin lähettää valmiiseen kirjastostani löytyvään reittiin linkin sitä tarvitsevalle kaverillekin.

    VastaaPoista
  2. Kiitos ideasta. Omien reittien lähetys palveluun tulee varmasti onnistumaan kuten myös omien lisättyjen paikkojen/reittien selailu. Tuollaista sports trackerin kaltaista treenityökalua tästä palvelusta ei varmastikaan olisi tulossa, vaan tässä pyritään enemmän yleisen pyöräilytiedon jakamiseen (kartan avulla).

    VastaaPoista
  3. Reiteille voisi antaa yhteisöllisesti sen nopeutta kuvaavan arvon. Esimerkiksi risteykset, pintamateriaali ja liikenteen ruuhkaisuus vaikuttavat vahvasti siihen, miten nopea reitti on. Näin saataisiin luotua kartta, jolla voitaisiin visualisoida nopeimmat reitit.

    Näitä ominaisuuksia annettaessa voisi hyödyntää erilaisia tietoja, kuten vuodenaikaa, säätä tai kellonaikaa. Toiset reitit ovat esim. hyvin ruuhkaisia arkipäivisin. Toisaalta monet keskustakadutkin ovat hyvin ajettavia öisin.Talvella taas monet reitit ovat poissa käytöstä. Kartta voisi siis antaa kokemuksia hyödyntämällä kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopivan kartan reaaliaikaisesti.

    Pöllittyjen pyörien laittaminen kartalle kuulostaa hyvältä idealta. Niillä alueilla voisi sitten parantaa sosiaaliturvaa tai vaihtoehtoisesti lukita pyörät paremmin.

    Lisäksi olisi hyvä, jos palvelussa voisi suunnitella tunneleita autoilijoille.

    -Puro

    VastaaPoista
  4. Pyörätie pitäisi ehdottomasti saada pois Sörnäisten rantatieltä. Monta kertaa vuodessa näen pyörällä auton alle jääneitä. Ajoporteista on miltei mahdotonta nähdä nopeasti kulkevia pyöriä ennen kuin on liian myöhäistä. Pihoille ajo tuottaa turhaa ruuhkaa autojen väylille, kun pyöräilijöitä joutuu odottelemaan.

    VastaaPoista
  5. Kun asia esitetään kaupungille, faktapuolelta kannattaa mainita, että Kallio on Suomen tiheiten asuttu kaupunginosa, tiheämmin asuttu kuin Manhattan. Toisin sanottuna keskimääräinen asuinala on hyvin pieni, mistä seuraa että suuri(n?) osa asukkaista on yksineläjiä. Tällaisissa olosuhteissa pyörä on peruskalliolaisen luonnollisin kulkuväline.

    VastaaPoista
  6. Joo pyörätie pois Sörnäisten Rantatieltä!!! Huhhuh. Vaikka tämä autoteollisuus on niin taitavasti onnistunut aivopesemään suomalaisia niin on myös pyöräilijöitä, jotka edes vähän välittävät saasteiden määrästä! Hauska tietty lukaista myös aivottomia ideoita.

    Ongelma on, että palvotaan pyhää autolehmää jo ihan sairaissa mittasuhteissa ilman mitään logiikkaa. Elämässä voi ja saa tehdä myös ympäristölle myönteisiä valintoja. Laiskana ja öljyteollisuuden orjana huristellen tai ehkä vähän kuntoa ja "raitista" ilmaa saaden pyörän päällä. Valintoja. Ei me ihmiset voida enää silmittömästi tukea tätä vanhaa autopalvontakulttuuria. Varsinkaan suurkaupungeissa, toki pienihän tämä Hki on. Eiköhän mennä kehityksessä eteenpäin. Kyllä pyöräilijät tietää mitkä riskit ovat. Siinä on vain se ero, että pyöräilijä voi itse vaikuttaa huomattavasti enemmän onnettomuusprosenttiinsa minimoimiseen vähentämällä riskinottoa ja vähän katselemalla ympäriinsä. Mielipuolia nähnyt tangonki takana. Järki käteen ja oppia vaikka Damista, Köpiksestä ja Berliinistä. Niin ja tuosta pihoille ajosta ja siitä koituvista ruuhkista en edes viitsi kommentoida sen enempää, että kyllä ne ruuhkat johtuu ihan muista syistä kun pyöräilijöistä!!! Oliskohan autojen määrällä jotain tekemistä asian kanssa?

    VastaaPoista
  7. Projekti kuulostaa hyvältä, voisin luetella joitakin ominaisuuksia jotka olisivat avuksi.

    pelkistetyt kartat yleisistä pyöräteistä ja reiteistä, vaihtoehtona myös "ääripäät": kartta joka kertoo ajoratojen kunnosta, kartta jossa näkyy off-road reittejä joissa ei kehtaa ajaa ilman jousitusta ja leveitä renkaita.
    Ajoratojen arvioinnissa ja ajoradalla ensisijaisesti ajamisessa tosin on varmaan lakisääteistä hienosäätöä, itse en muista tarkalleen pykäliä. Monet paljon pyöräilevät kuitenkin käyttävät ajorataa ellei löydy nimenomaan pyöräkaistaa.

    Karttoihin värikoodauksia, viitaten arvioituun reaaliaikaiseen kuntoon, tienpinnan materiaaliin, muihin olosuhteisiin, tukkoisuuteen yms. Mahdollisuus korostaa kartalta nopeimmat/parhaimmat reitit tarvittaessa.

    Olisi varmaan aika pop jos voisi asettaa tietyn alueen tai montakin seurantaan, ja näistä sitten näkisi suht reaaliaikaisesti muiden käyttäjien lisäämiä arvioita/varoituksia liittyen alueeseen tai jopa valittuun tienpätkään. Muiden käyttäjien lisäämiä arvioita voisi tottakai arvostella plus ja miinuspisteillä, arvosteluperusteena tärkeys ja todenmukaisuus. Luonnollisesti parhaimman saldon saaneet arvostelut näkyisivät ensimmäisenä, ja käyttäjä voisi itse poistaa lisäämänsä varoituksen sen tullessa tarpeettomaksi. Varoituksia voisi myös ilmiantaa vanhentuneina.

    Varmaan tärkein olisi myös tuki mobiililaitteille. Reittihausta varmaan myös olisi hyötyä, mutta toki se on hyvä kun pääsee itse suunnittelemaan reittinsä reaaliaikaisen tilannekartan pohjalta.

    Vielä sellanen kartta juu, josta näkee mistä on varastettu pyöriä. Jokainen ilmoitettu pyörävarkaus näkyisi omana pisteenään tottakai juuri siinä kohtaa karttaa mistä pyörä on varastettu. Jokin aikajaottelu olisi tässäkin hyödyksi. Varastetusta pyörästä voisi toki laittaa kuvan/tuntomerkkejä.

    Meinasin myös ehdottaa "palkkionmetsästys"listaa varastetuista pyöristä, mutta asetunkin vastustamaan ominaisuutta sillä varmaan aika moni pyörä varastettaisiin siinä toivossa että omistaja voisi luvata siitä palkkion => rahaa rikollisesti.

    Projekti vaikuttaa hienolta, taidan jäädä kiromaan toistaiseksi heikkoja koodaustaitojani. Tässä nyt oli muutamia ideoita.

    VastaaPoista
  8. Mietin, että miten palvelusta tulee oikeasti suosittu ja ympärille muodostuu hyvä yhteisö? Nimellä ja omilla kasvoilla kirjoittaminen lisää luottamusta yhteisön jäsenten välillä.

    Ehdotan, että "Projektitiimi" tulisi esiin jo tässä blogivaiheessa omilla nimillään myös.

    Anonyymi ja nimimerkillä kommentointi palvelussa on tietynlainen riski, mikä on jo nyt realisoitunut Anonyymin "Pyörätie pitäisi ehdottomasti saada pois Sörnäisten rantatieltä" -trollin myötä...

    Toisaalta pakkorekisteröinti saattaa vähentää radikaalisti kommentoinnin määrää. Jos jollain tavalla voi suunnitteluratkaisuilla kannustaa ihmisiä omalla nimellä kirjoittamiseen, vaikkei siihen pakotettaisikaan, niin se olisi hyvä.

    Tässä on tärkeää, että ensimmäisten beta-käyttäjien yhteisö muodostuu hyvätapaiseksi ja näyttää mallia siitä, millainen keskustelukulttuuri palveluun muodostuu. Facebook on jo melko yleinen suomessa ja sitä voisi tarjota kirjautumiskeinona, sieltä sitten vaan nimi ja naamakuva luottamusta lisäämään. Tietysti ei-facebook -kirjautuminenkin pitää sallia.

    Imagoltaan toivoisin palvelun korostavan pyöräilyä liikennemuotona, arkipyöräilyä, työmatkapyöräilyä, ostospyöräilyä jne.

    VastaaPoista
  9. Paljon on ehdotuksia siitä, mitä kaikkea kivaa kartalla voisi näyttää. Tietyssä mielessä kuitenkin yksinkertainen on kaunusta ja pitäisi pyrkiä löytämään ne todelliset tarpeet ja vastata muutamaan olennaisimpaan tarpeeseen erittäin hyvin, mieluummin, kuin sumputtaa vaan kaikkea yhteen.

    Esim. varastettujen pyörien suhteen voisi olla todelliseen tarpeeseen vastaamista, jos palvelun kautta samalla, kuin merkkaa kartalle pyörän varastetuksi niin voisi tehdä siitä myös rikosilmoituksen, jonka voisi automaattisesti lähettää poliisille ja joka olisi validi esim. vakuutusyhtiöille.

    Pyörävarkaus on yleisin omaisuusrikos:
    http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2010/07/1160522/pyoravarkaus-on-yleisin-omaisuusrikos-suomessa

    Sähköinen rikosilmoitus:
    http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/99229D0AF359133DC2256B98004305DA?opendocument

    Muuten hukatuille ja löydetyille tavaroille (pyörät mukaanlukien) on oma oma erikoistunut palvelunsakin
    http://www.finderbase.com/fi/#1

    Jos varastettuja pyöriä halutaan näyttää, niin ehkä kannattaa sovittaa palvelut yhteen rajapintojen kautta, ettei tarvitse moneen paikkaan postailla.

    Tässä nyt käsittelin tätä kadonneitten pyörien juttua esimerkkinä siitä, että pitää perustella tarve ja miettiä, miten palvelu vastaa siihen.

    Mun mielestä tarve varastetun pyörän ilmoittamiseen liittyy toiveeseen saada pyörä takaisin (Finderbase) tai tarpeeseen tehdä rikosilmoitus.

    VastaaPoista
  10. Linkin takana MASH TV:sta bongattu versio samankaltaisesta ajatuksesta.

    http://vimeo.com/16639007.

    Tsemiä projektille!


    Jyri Rasinmäki

    VastaaPoista
  11. Sivuille olisi hyvä saada myös sellainen perusinfoa pyöräilystä ja liikennesäännöistä -sivu. Tarkoitan lähinnä sellaista tiivistettyä "Muista nämä" tai "Näin ajat pyörällä autotiellä" listaa ranskalaisin viivoin tärkeimmistä huomioon otettavista seikoista, joiden muistaminen ei ole kenellekään haitaksi. Osalla pyöräilijöistä on ajokortti, mutta hyvin monilla ei ole mitään hajua tarkemmista liikennesäännöistä, jotka kuitenkin ajotiellä raskaampien ja paljon kovempaa ajavien ajoneuvojen rinnalla ajavien olisi tärkeää hahmottaa mielessään.

    Lisäksi jonkinlainen vinkistö kaupunkipyöräilyyn joka liittyisi vuodenaikoihin, eli mitä kannattaa ottaa talvipyöräilyssä huomiin, mitä taas keväisin, kesäisin jne.

    Toivon Helsinkiin Tanskan kaltaista hyvin vireää pyöräilykulttuuria, jossa pyöräily on enemmänkin sääntö kuin poikkeus!!!

    VastaaPoista
  12. Olen tamperelainen polkupyörän käyttäjä, kuljen pyörällä osin vaihteleviakin työmatkoja ja jonkin verran vapaalla enkä todellakaan tiedä, mihin tarvitsisin tämän hankkeen palveluita.

    Jos tämä johtaisi siihen, että esimerkiksi Tampereen Repa Reittiopas osaisi oikeasti antaa pyöräilyreittejä, niin voisihan siitä joskus olla iloa.

    Suurin osa hyötypyöräilijöistä kulkee kuitenkin joka päivä samaa reittiä, eikä tarvitse reittiopasta. Liikunnallisesti pyöräilemiseen ei tarvitse tarkkoja reittejä, tarkoituksenahan on liikkua, eikä päästä paikasta A paikkaan B.

    Puhelimien kartat ja navigaattorit auttavat pyöräilijääkin ja esim. Sportstracker on siirtynyt beta-versiosta oikeaan, ilmaiseen palveluun, johon reitit saa tallennettua ja josta niitä saa jaettua.

    Itselläni on hämärä muistikuva, että olisin nähnyt netissä Helsingin seudusta pyöräreittipalvelun, johon voi merkitä ja ilmoittaa erilaisia asioita, mutta lähinnä katsoisin, että kaupungit voisivat kehittää yleisiä nettipalaute(kartta)järjestelmiä, ettei jokaisen kaukolämpöhöyryn näkijän tarvitse miettiä, että onkohan tuosta vuodosta ilmoitettu.

    (Tampereella on esim. katuvaloista oma järjestelmänsä, mutta sillä tavalla niitä järjestelmiä tulee aivan mahdottomasti: katuvaloille, hiekoitukselle, tietöille, lasinsiruille jne. jne.)

    Noniin, tuollahan tuo on, miksi tämäkin pyörä pitäisi keksiä uudelleen, vai onko motiivina vain se, että hankkeeseen "saa" rahoitusta...:

    http://fillarikanava.hel.fi/

    VastaaPoista
  13. Hei Antti,

    Olen Antti Poikola Fillarikanava -hankkeen "isä" ennen Helsingistä ja nykyään Jyväskylästä.

    Tämän uuden pyöräilyprojektin suunnitelmassa viitataan kyllä Fillarikanavaan:

    "Palvelussa hyödynnetään sitä tosiasiaa, että väylästön aktiiviset käyttäjät ovat sen parhaita asiantuntijoita. Pyöräilijöiden on myös havaittu olevan aktiivisia raportoimaan pyöräilyolosuhteista, esimerkiksi Helsingin kaupungilla käytössä ollut Fillarikanava on saanut paljon käyttäjiä. Ainakin osa Fillarikanavan tiedoista olisi myös hyödynnettävissä tämän työn palvelussa. On kui-tenkin huomioitava, että Fillarikanava kattaa vain Helsingin kaupungin alueen."

    Palautekanavat ovat varmasti sitä, mitä halutaan ja Fillarikanava olisi teknisesti laajennettavissa koko maahan (nytkin siellä on viestejä Tampereelta), mutta ongelma ei niinkään ole palautteen keruu, vaan se, mitä palautteelle tehdään ja tämä pitäisi erikseen neuvotella kaikkien kaupunkien kanssa ja kokemuksesta tiedän, että kaupunkien päässä prosessit eivät ole ihan heti vielä valmiita avoimeen sosiaaliseen mediaan, vaan kehitys tapahtuu hieman hitaammin.

    Tässä uskoakseni on tavoitteena enemmän "pyöräilijöiltä pyöräilijöille" -palvelu, joka ei edellytä sopimista kaikkein kuntien ja kaupunkien kanssa.

    Ajattelin kyllä ottaa yhteyttä hankkeen valmistelijoihin ja tarjota kokemuksiamme Fillarikanavan kehityksestä.

    Siinä olen samaa mieltä, että palvelun pitää nojautua tunnistetuille todellisille tarpeille. Vakituisella työmatkapyöräilijällä tarve ei ehkä ole niin suuri, mutta aloittelevilla arkipyöräilijöillä voi olla enemmän tarvetta, joten turha tämä ei missään tapauksessa ole.

    Ehdottomasti kannattaa ottaa myös perusteilla oleva Pyöräliitto kumppaniksi www.pyoraliitto.fi

    VastaaPoista
  14. Antti,

    Tampereella on käytössä kevyen liikenteen reittiopas (kevytliikenne.tampere.fi), jolla voi hakea pyöräilyreittejä. Tämän palvelun tietoja on tarkoitus hyödyntää siinä. Repa Reittioppaalla voi hakea julkisen liikenteen reittejä.

    Fillarikanava on hyödyllinen palvelu, mutta se tosiaan toimii vain pääkaupunkiseudulla. Tällä palvelulla voi antaa palautetta pyöräteiden kunnosta myös muissa kunnissa. Tämä palvelu eroaa fillarikanavasta myös siinä, että se on tarkoitettu palautekanava ensisijaisesti pyöräilijöiltä pyöräilijöille, kun taas fillarikanava on palautekanava kaupungille.

    Tämä palvelu tulee olemaan myös paljon muuta 6kuin vain palautekanava reittien kunnosta tai reittien suosittelupalvelu. Pyrkimys on siis luoda sosiaalinen palvelu, jossa pyöräilijät voivat jakaa kaikenlaista pyöräilyyn liittyvää tietoa. Sitä mitä kaikkea tietoa halutaan palvelussa jakaa, pyritään nyt selvittämään mm. tässä blogissa.

    VastaaPoista
  15. OK - en lukenut eilen tarkkaan tuota suunnitelmaa ("hankeen tavoitteet", kuten se on otsikoitu :-)), mutta olen edelleenkin sitä mieltä, että a) "pyöräilijöiltä pyöräilijöille" -foorumeita on jo, kuten tuossa hanke-esityksessäkin listataan "yhteistyötahoja" ja b) ne, jotka eivät pyöräilytietoa etsi netistä jo nyt, eivät tuota tai tarvitse tietoa missään uudessa järjestelmässä.

    Ehkä olen myös pessimistinen koska tamperelaisena olen tottunut siihen, että kaupungilla on "hienoja" hankkeita (esim. "reaaliaikaiset" bussiaikataulut pysäkeille), jotka maksavat paljon, mutta eivät tuota lisäarvoa käytännössä kenellekään (eivätkä edes toimi, siis ollenkaan), mutta esim. pyöräilyONGELMA ratkaistaan siten, että keskustan OHI ja LÄPI suunnitellaan VÄYLIÄ ilman että lainkaan parannettaisiin pyörän käytettävyyttä liikkumisvälineenä kaupungissa.

    Helsingissä tilanne voi olla toinen, ihmisten määrä erilainen ja olemassa oleva pyöräreittiverkostokin paljon parempi. Myös monissa pienemmissäkin kaupungeissa pyöräily näyttää olevan paljon paremmassa asemassa kuin Tampereella nykyään. Sosiaalinen media on kyllä aika hyvin käytössä (tiedotuskanavana...), mutta sosiaalinen päätöksenteko tai vaikuttaminen... no, jatketaan yrittämistä.

    Olen siis itse pyöräillyt Tampereen seudun esikaupungeissa, metsissä ja kaupungin keskustassa viimeiset 40 vuotta, mutta en siltikään näe, että "aloitteleva arkipyöräilijä" saisi apua uudesta nettipalvelusta - vaan mitäpä minä tiedän siitä, miten ihmiset toimivat. :-)

    Yksi positiivinen "ominaisuusehdotuskin": Jos jotain aloittelevaa arkipyöräilijää auttavaa voisi netissä olla, niin käytännön ohjeita. Esimerkiksi nyt parin minuutin selaamisella löysin poljin.fi:n kautta (runsaan virkamieskielen keskeltä) ohjeita varusteista ja vaatetuksesta, mutta siellä sanotaan, että pitäisi olla tekninen kerrasto... Monet tietysti ovat huomanneet, että ihan työvaatteissakin voi ajaa useammankin kilometrin töihin, mutta jos kerrottaisiin sadeviitasta ja vaikka kalosseista, niin sillä olisi enemmän merkitystä "aloittelevalle arkipyöräilijälle" - minun mielestäni. :-)

    VastaaPoista
  16. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  17. Tärkeintä on päivittäinen arkipyöräily ja millaiset palvelut tukevat sitä. Reittiopasta tarvitsen usein kotikaupungissakin kun ajan ennestään tuntemattomaan paikkaan.

    Vieraassa/uudessa kaupungissa tarve on kahta suurempi. Hienoa jos on yksi valtakunnallinen paikka josta voin navigoida itseni kaupunkikohtaisiin palveluihn. Vieraassa kaupungissa kiinnostaisi myös tietää, kuinka saan laina/vuokrafillarin käyttöön. Kenties tämä on hieman marginaalinen toive, mutta riittävällä käyttäjämäärällä foorumi tarjoaisi erittäin hyvin kohdennetun yleisän palveluntarjoajille.

    VastaaPoista
  18. Kyllä, osoite kevytliikenne.tampere.fi on olemassa ja olen kyseistä palvelua käyttänyt. Kutsuin sitä vahingossa Repa Reittioppaaksi, koska sinne pääsee Repan kautta.

    Valitettavasti tuo Logican Tampereen kunnan joukkoliikenteelle myymä palvelu on taas yksi esimerkki niistä palveluista, jotka eivät toimi, ja jota ilmeisesti kukaan ei käytä, koska sen toimimattomuutta ei ole huomattu eikä korjattu...

    http://www.flickr.com/photos/67216383@N00/5220549978/

    Olen siis aiemmin käyttänyt tuota palvelua, mutta hieman ihmetellyt sen tarjoamia reittejä, ja siksi kirjoitin, että jos tämä uusi hanke jotenkin parantaisi niitä, niin hyvä. En nyt siis pääse testaamaan mitä outoa niissä oli. Olen myös antanut Repan tarjoamista reiteistä palautetta - ihan asiallisesti. Nyt vain ilmoitin, ettei se toimi... :-)

    Haa! Tuon toimimattoman palvelun palautetoiminnossa on mahdollisuus antaa palautetta myös koskien: "Väyliä ja niiden kunnossapitoa (merkitse kartalle): Puhtaanapitoa ja talvikunnossapitoa, Päällystevauriota tai reunakiviä, Valaistusta, Viitoitusta ja liikennemerkkejä"! Tämäkin on siis jo olemassa eikä tätäkään tarvitse tehdä uudelleen, kunhan vain tähänkin saadaan käyttöliittymä, jossa muut käyttäjät näkevät toisten jättämät palautteet! Erinomaista!

    VastaaPoista
  19. Moi,

    näin talvisaikaan kiinnostaisi tietää pyöräteiden aurausprioriteetit. Työmatka 10km, menen suunnilleen pääväylää, joka ei ole lyhdin mahdollinen ja auraamattomia kohtia löytyy.

    VastaaPoista
  20. Löytyiväthän ne sadeviitatkin sieltä - fillarikonsulttien kautta. :-)

    http://fillarikonsultit.net/2010/suojaan-sateelta-fillaroidessa/

    VastaaPoista
  21. Harrastan aktiivisesti maantiepyöräilyä, maastopyöräilyä, työmatkapyöräilyä sekä matkapyöräilyä. Ja olen ammatiltani erilaisia verkkopalveluja kehittävä ohjelmistosuunnittelija.

    Hyviä karttapalveluita on jo enemmän kuin tarpeeksi, esim:

    http://kansalaisen.karttapaikka.fi/
    http://www.retkikartta.fi/
    http://www.openstreetmap.org/
    http://maps.google.com/
    http://www.bing.com/maps/
    http://kartat.eniro.fi/
    http://maps.ovi.com/

    Samoin sosiaalisia treenikarttapalveluita, sekä ilmaisia että kaupallisia, mm.:

    http://www.sports-tracker.com/
    http://www.endomondo.com/
    http://www.traxmeet.com/

    Ja foorumit ja pyöräilywikit vielä päälle.

    Jokaisessa noista on omat hyvät puolensa. Ongelma on siinä että tarjontaa on liikaa eivätkä ihmiset osaa / tiedä niitä käyttää.

    Maailma ei parannu sillä että tehdään taas uusi "sosiaalinen karttapalvelu" vain siksi kun sille sattuu olemaan tarjolla julkista rahaa.

    Tehkää ennemmin jokin palvelu joka yhdistää/helpottaa nykyisten karttojen käyttöä. Tehkää jokin sivusto joka opastaa käyttämään nykyisiä karttapalveluita paremmin. Tehkää sivusto joka kasaa pyörämatkailuun liittyvää
    infoa, reittejä, mökkejä jne. Tai päivättäkää esim. digiroad-aineisto open streetmapiin.

    VastaaPoista
  22. Paljon hyviä kommentteja edellä. Lukeudun itse myös pyöräilyn aktiiviharrastajiin, ja käytän jo joitakin edellä listattuja "sosiaalisia treenikarttapalveluita".

    Jos jotain merkittävää on tuolta edeltä jäänyt listaamatta, niin Fillari-lehden foorumi, http://www.fillarifoorumi.fi/.

    Ehkäpä määrittelyyn on hyvä huomioida aluksi erilaiset käyttäjäryhmät ja jaotella esille nousevia tarpeita sen mukaan, ja sitten tehdä päätös, mille kohderyhmälle sivusto osoitetaan. Minua ainakin kiinnoistaisi valtakunnallisesti sellainen sivusto, jossa on erilaisia pyöräilyreittisuosituksia kuvineen, korkeusprofiileineen ym. taustatietoineen: maantiepyöräilyyn, maastopyöräilyyn, retkipyöräilyyn. Näille kun on kullekin ihan erilaiset vaatimuksensa ja välineensä. Voisi näin sitten etukäteen kesäkauden pyöräilykohteita valikoida. Kustakin reitistä voisi olla mainittuna reitin varrella oleva päällyste, sen kunto, maastoreiteissä vaikeustasoluokitus, jonkinlainen tähtiluokitus äänestyksen perusteella niille jotka ovat reitin käyneet ajamassa.

    Sosiaalisen median ulottuvuus voisi olla sisäänrakennettuna, tai sitten näistä reiteistä voisi keskustella Facebookissa tai Fillarifoorumilla, joihin molempiin uskon keskustelun ohjautuvan. Sivuston löytäneitä uusia harrastajia voisi ohjata sitten näihin foorumeihin.

    VastaaPoista
  23. Petteri osui naulankantaan:

    "Ehkäpä määrittelyyn on hyvä huomioida aluksi erilaiset käyttäjäryhmät ja jaotella esille nousevia tarpeita sen mukaan, ja sitten tehdä päätös, mille kohderyhmälle sivusto osoitetaan."

    Tässä on oleellisesti hyvin erilaiset tarpeet niillä, jotka "harrastavat pyöräilyä" ja niillä, jotka käyttävät pyörää kulkuneuvonaan. Ryhmät eivät toki ole poissulkevia ja ne, jotka harrastavat useinmiten myös "arkipyöräilevät".

    Fillariforum ja fillarikalenteri ( http://www.fillarikalenteri.fi/ ) ovat hyviä palveluita pyöräilyn harrastajille. Itse näkisin, että suurempaa kysyntää olisi nimenomaan arkipyöräilyä tukeville palveluille.

    VastaaPoista
  24. Kirjoitin aiemmin nimimerkillä "Jogi" joka tulee jostain syystä Google profiilistani...

    En tiedä, kuka "Projektitiimi" nimen takana on, mutta juttelin eilen puhelimitse Leena Gruzdaitiksen (Trafix) kanssa ja sovimme, että tapaamme Fillarikanava-Trafix-Logica kokoonpanolla lähiaikoina ja katsomme, mitä yhteistyötä voi olla.

    Antti Poikola
    HILA Open Oy (Fillarikanava)
    044 337 5439

    VastaaPoista
  25. Kunhan ei ainakaan pakoteta Facebook-kirjautumaan, saadakseen jotain paikkatietoa kartalle. Kirjautumistapoina voi toki FB:tä pitää, mutta lisäksi pitäisi olla mahdollisuus kirjautua Twitter-, Google- ja OpenID-tunnusten kautta, kotimaisena lisähöysteenä vielä vaikka IRC-Gallerian kautta (jota enää taitaa käyttää vain teini-ikäiset).

    Jonkinlainen HeiaHeia- ja Foursquare-integraatio olisi hauska! Ja sitten mobiiliapplikaatiot iOS:lle, MeeGolle ja Androidille – interaktiiviset www-sivut toimivat usein aika kömpelösti mobiiliwebbiselaimissa. Flash pitää ainakin pitää erossa palvelusta, AJAX-tekniikoilla tehtävä kaikki.

    VastaaPoista
  26. Kohderyhmäpohdinta on tärkeä. Koska kyseessä on liikkumisen ohjauksen hanke, tärkeintä olisi mielestäni keskittyä siihen, mikä tukisi pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvua työ-, asiointi- koulu- ym. matkoista.

    Mikä auttaisi/kannustaisi/innostaisi ihmisiä siirtymään moottoroiduista kulkupeleistä fillariin?

    VastaaPoista
  27. Hyvä idea.

    Nykyinen kevyen liikenteen Reittiopas on hyödyllinen, mutta siinä olisi vielä paljon parannettavaa, jotta se olisi oikeasti hyödyllinen. Juuri omalle tunnukselle tallennettavat reitit, joita voisi sitten oikealla mobiilisoftalla (ei selaimella!) tutkia esimerkkinä olisivat loistava lisä.

    Tässä nyt muutama pieni idea/kommentti aiempiin ideoihin.

    Varoituksille voisi antaa luokituksen: tietyö, vaarallinen risteys tms. Näille voisi määrittää sitten keston: vaarallinen risteys voisi olla pysyvä, mutta tietyö häviäisi itsestään kuukauden päästä varoitettuaan ilmoittajaa/kommentoijia ensin. Kestoa voisi toki aina jatkaa. Tämä estäisi kartan täyttymisen vanhentuneilla varoituksilla ja vähentäisi moderoinnin tarvetta.

    Varoituksiin voisi myös laittaa mahdollisuuden flagata ne siten, että niistä menisi automaattisesti palaute esimerkiksi Rakennusvirastolle. Tällain olisi helppo, nopea ja käytännöllinen menetelmä varoittaa kanssapyöräilijöitä sekä viedä palautetta eteenpäin teidän kunnosta vastaavalle taholle.

    Tässähän voisi olla hyvä mahdollisuus tehdä linkki myös pysäköinninvalvontaan ja mahdollisuus ilmoittaa kartalla suoraan väärin pysäköityjen autojen rekisterinumeroita ;)

    Reittejä voisi myös merkata kaupunginosoittain ja julkisiksi, näin voisi hakea helposti esimerkiksi alkupisteeksi Hakaniemen ja katsoa, löytyykö valmista reittiä kohteeseen. Reittejä voisi myös arvostella ja ehdottaa niihin muutoksia tai parannuksia. Reittejä olisi hyvä voida selailla myös luokituksen ja reitin pituuden mukaan, kuten joku jo aiemmin ehdotti: maastopyöräily, maantiepyöräily jne.

    Fillariwiki-integraatio voisi olla hyödyllinen. En tiedä onko enää tarvetta yhdelle keskustelupalstalle lisää, kun niitä on jo melko lailla, mutta toisaalta jokin julkinen kanava palautteen antamiseksi ja mihinkään paikkaan kohdistumatonta kommentointia varten voisi olla hyvä.

    Vaikkei tarkoitus olekaan tehdä palvelua, joka toimittaisi samoja palveluita kuin esim. Sports Tracker, voisi olla ihan hauska lisä arkiliikkujalle voida lisätä paino profiiliin, muuttaa reitin keskinopeus ennustetun mukaiseksi ja saada laskettua sitä kautta palavat kilokalorit.

    Jäätelökioskikojujen ja niiden aukioloaikojen merkkaaminen varmasti olisi hyödyllinen ja käytännöllinen ominaisuus myös! ;)

    VastaaPoista
  28. Täällähän on hyvä pöhinä käynnissä!

    Edellä mainittu varastettujen/kadonneiden pyörien listaaminen on tärkeä asia ja olemme osaltamme edistäneet asiaa FinderBase-palvelun avulla. Helsingin seudun fillarit löytyvät nyt suoraan osoitteesta:

    http://finderbase.com/fi/kaikki-polkupyorat-helsinki/

    Olemme kiinnostuneita tekemään yhteistyötä erilaisten pyöräilyaiheisten tahojen kanssa ja jos varastettu/kadonnut tavara on yksi tämän palvelun tulevista ominaisuuksista, niin osallistumme mielellämme ideoiden jatkojalostukseen.

    Yksinkertaisimmillaan eri palvelut voivat käyttää toisten palveluiden dataa, kuten olemme tehneet pilottiprojektissamme fillarikanavan kanssa:

    http://fillarikanava.hel.fi/

    Tuolla esitetään löydetyt ja hukatut fillarikamat nyt erillisenä feedinä, mutta pienellä vaivalla on mahdollista myös koostaa erilaisiin karttanäkymiin eri palveluista saatavia tietoja.

    Käymme myös keskustelua viranomaistahojen kanssa heidän mahdollisista tarpeistaan näihin tietovirtoihin liittyen. Varastettujen polkupyörien tilastointi ja logistiikka on poliisille merkittävä kustannuserä, johon oikein kohdistetuilla sosiaalisen median palveluilla voidaan varmasti vaikuttaa positiivisesti.

    Petteri Kontio
    FinderBase Oyj

    VastaaPoista
  29. Jokusen linkin heitin jo taannoin, mutta ilmeisesti pääsivät hautautumaan, tuoltahan nuo löytyvät: http://pyoraily-projekti.blogspot.com/2010/10/projektin-kuvaus.html#comments

    VastaaPoista
  30. Kiinnostavia kirjoituksia!

    Kannatan kohderyhmän tarkempaa määrittelyä. Salon Marjan ajatus siitä, että palvelu tukisi pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvua työ-, asiointi ja koulumatkoilla yms., on hyvä. Hankesuunnitelmassa kohderyhmäksi on kuitenkin määritelty pyöräilijät. Tarkoittaako se lähinnä aktiivipyöräilijöitä? Aktiivipyöräilijöille suunnattu palvelu ei todennäköisesti juuri lisää pyöräilyä. (Ei niin, etteikö palvelu silti voisi olla hyödyllinen.) Jos kuitenkin halutaan, että palvelua käyttävät muut(kin?) kuin elämäntapapyöräilijät, vaatii se hieman erilaista otetta kuin aiemmissa palveluissa on ollut. Nykyisellään tämänkin blogisaitin ilme on itse asiassa varsin aktiivipyöräilijämäinen... :)

    Palvelun ylläpitoa jatkossa tulisi joka tapauksessa pohtia: on tärkeää selvittää, miten ylläpito hoidetaan projektin päättymisen jälkeen ja sitä varmaan käynnissä olevassa työssä mietitäänkin. Lisäksi palvelusta tiedottaminen ja sen markkinointi on olennaisessa asemassa, mihin liittyy myös tuo kohderyhmän tarkempi määrittely.

    Mette Granberg

    VastaaPoista
  31. Samaa mieltä kuin Marja ja Mette. Liikkumisen ohjauksen tarkoituksenahan on lisätä joukkoliikenteen, kävelyn, pyöräilyn ja muiden kestävien kulkutapojen käyttöä ja vastaavasti vähentää yksityisautoilua. Uuden palvelun tulee mielestäni toimia paitsi pyöräilyn ilot jo löytäneiden tiedonvaihtokanavana, myös kannustaa pyöräilyyn. Tämän vuoksi sivuilta olisi hyvä löytyä myös perustietoa pyöräilystä.

    Oma ehdotukseni palvelun nimeksi on Pyörällä.fi.

    VastaaPoista
  32. Samoilla linjoilla kuin Mette ja Tarja ja varmaan Marjakin. Ensimmäinen mielikuva tästä blogista oli nimenomaan se, että aktiivipyöräilijöille on taas uusi projekti. Onneksi mielikuva parani eteenpäin lukiessa!

    Helsingin Fillarikanavan olen itse kokenut vähän ongelmalliseksi siinä mielessä, että se ei ole kaikkein helppokäyttöisimpiä ja intuitiivisimpia palveluita, eikä oman paikkamerkinnän/palautteen perillemenoa oikein tiedä. Kevyen liikenteen reittiopasta (ja sen palautteenantomahdollisuutta) sen sijaan olen käyttänyt ahkerammin.

    Kaikki kunnia tietysti fillarikanavan kehittäjille, kun palvelu lienee laatuaan ensimmäinen. Tästä uudesta palvelusta toivoisin silti tekniikaltaan ja toiminnaltaan vähän erilaista, helpompaa. Lähinnä siten, että kenen tahansa olisi helppo päästä heti sisään palvelun ideaan ja aloittaa käyttö. Tekniikan luotettavuus ja urpoillekin aukenevat = yksinkertaiset käyttöohjeet ovat lopunperin palveluissa erittäin tärkeitä.

    Yhteydet muihin, jo olemassaoleviin pyöräilypalveluihin tarvitsee myös olla kunnossa. Hieman vaivaa se, että pyöräilyyn liittyviä sivuja/palveluita on jokseenkin paljon, mutta yksiselitteisiä, pyöräilijän elämää suoraan helpottavia tietoja on vaikea löytää. Esim. juuri se, kuka oikeasti on väistämisvelvollinen minkälaisessakin risteyksessä tai mistä saa ostettua kauppakassi-pyörälaukun, tai mistä hakea parhaiten tietoa ja reittivinkkejä jos haluaakin lähteä viikonloppuretkelle Tuusulaan tai junalla Hämeenlinnaan ja pyöräillä siellä.

    Lisää helppoutta ja kattavuutta siis.

    VastaaPoista